Gebruik géén montagepasta bij roetfilters en katalysatoren!

8 maart 2024

Monteurs gebruiken montagepasta (uitlaatpasta of uitlaatcement) vaak bij het maken van gasdichte afdichtingen, reparatie van een klein gat of lekkende pakking. Gebruik montagepasta echter nóóit voor een roetfilter of katalysator. Dit zorgt namelijk voor de volgende problemen…

Vier redenen om géén montagepasta te gebruiken bij roetfilters en katalysatoren

  1. Montagepasta wordt bros wanneer het is uitgehard en breekt hierdoor gemakkelijk af. Raken de afgebroken deeltjes het monoliet, dan veroorzaakt dit hierin breuken of scheuren.
  2. Montagepasta verstopt de doorgangen van een roetfilter omdat de deeltjes tijdens de regeneratie niet verbranden. Deze vervuiling van het monoliet zorgt naast verstoppingen ook voor een hogere temperatuur. Ook hierdoor ontstaan scheuren in het monoliet.
  3. Montagepasta vervuilt de zuurstof-, temperatuur- en NOx-sensoren.
  4. Montagepasta scheurt of breekt af op verbindingen die zijn ontworpen om mee te bewegen (bijvoorbeeld klemmen). Gebruik daarom altijd nieuw montagemateriaal.

Wél montagepasta = géén garantie meer

Genoeg redenen dus om géén montagepasta te gebruiken voor een roetfilter of katalysator. Hebben deze producten duidelijke sporen van montagepasta, dan geldt hiervoor géén garantie meer.