Het roetfilter is een onlosmakelijk deel van het uitlaatemissiesysteem van de moderne dieselauto. Sinds de verplichte deeltjestellertest ligt de kwaliteit van de roetfilter weer onder het vergrootglas. Wat zijn de verschillen in kwaliteit en waar moet u op letten?
Wanneer roetfilter vervangen?
Roetfilters die autofabrikanten af-fabriek monteren, raken na een tijdje verstopt door ophoping van roet. Regeneratie van het roetfilter zet dit roet om naar asdeeltjes. Deze slaat het roetfilter op. Heeft het roetfilter zijn maximale asopslag bereikt, dan is regeneratie niet meer mogelijk en is het tijd voor een nieuw roetfilter.
Soorten roetfilters
Tussen alle roetfilters is veel kwaliteitsverschil. Dit ziet u niet altijd direct aan de buitenkant. Het grote verschil zit namelijk aan de binnenkant bij het zogenaamde monoliet.
Roetfilters zijn in de aftermarket in twee groepen verdeeld:
- Nieuwe roetfilters in twee kwaliteiten:
– Premium roetfilter met monoliet van silicium carbide.
– Standaard roetfilter met monoliet van cordieriet. - Schoongemaakte roetfilters (‘cleaned’ roetfilters).
Hoe schoon is ‘clean’?
De ‘cleaned’ of schoongemaakte roetfilters hebben al een werkend leven achter de rug. Een goede regeneratie verbrand het roet bijna volledig. Daarna is het roetfilter echter niet helemaal leeg: er blijft as achter en hoopt op in het roetfilter. Het is met schoonmaken onmogelijk om alle asresten en vastgebakken roetdeeltjes te verwijderen. Hierdoor heeft een opnieuw gemonteerd schoongemaakt roetfilter een kortere levensduur dan een nieuw roetfilter. De maximale asopslag is namelijk sneller bereikt. Dit wil de bestuurder niet, toch?
Romax geeft een keuze
Romax Original levert heel bewust uitsluitend nieuwe roetfilters en biedt zowel monteurs als bestuurders de maximale keuzevrijheid met twee kwaliteiten:
- Premium kwaliteit
• Inwendig identiek aan het roetfilter dat de autofabrikant monteert.
• Bestand tegen hoge temperaturen
De kern (monoliet) is gemaakt van silicium carbide en is bestand tegen hoge temperaturen. Breekt het regeneratieproces onverwacht af, dan kan de temperatuur in het roetfilter nog oplopen tot 1.000⁰C. Met een monoliet van silicium carbide, met een smeltpunt van 2.000⁰C, is dat geen probleem.
• Langere levensduur
Het monoliet van silicium carbide slaat twee keer zoveel as op als een monoliet van cordieriet en heeft hierdoor een langere levensduur. - Standaard kwaliteit
• Goedkoper
De kost- en verkoopprijs van het standaard roetfilter met een cordieriet-monoliet is veel lager dan het silicium carbide monoliet.
• Niet bestand tegen hoge temperaturen
De kern (monoliet) is opgebouwd uit cordieriet. Dit houdt ook roetdeeltjes tegen, waarna deze worden verbrand. De temperatuurbestendigheid van cordieriet is echter aanzienlijk lager. Breekt het regeneratieproces onverwacht af en loopt de temperatuur in het roetfilter nog op tot 1.000⁰C? Dan komt dit boven het smeltpunt van cordieriet waardoor het roetfilter niet meer optimaal werkt.
• Lagere opslagkwaliteit
De opslagcapaciteit van cordieriet is lager dan die van silicium carbide en zit dus sneller vol.
• Prima keuze
Houd wel rekening met kwetsbaarheid en een kortere levensduur.
De bestuurder moet hierin een bewuste keuze maken: een kwalitatief hoogwaardig roetfilter of een scherp geprijsd roetfilter. Houd bij de keuze voor het roetfilter en de bijbehorende eigenschappen wel altijd rekening met hoe de bestuurder het voertuig gebruikt.