De nieuwe deeltjestellertest bij de APK maakt het controleren en vervangen van roetfilters weer een hot-topic. Belangrijk hierbij is: vervang ook de regeneratievloeistof preventief bij elke 100.000 kilometer.
Waarom regeneratievloeistof?
Een roetfilter regenereert om zo de opgehoopte roetdeeltjes te verbranden. Bepaalde rijomstandigheden zijn niet ideaal voor dit proces, bijvoorbeeld korte ritjes. Hierbij wordt de temperatuur voor regerenatie niet bereikt en kan het roetfilter verstoppen. Regeneratievloeistof optimaliseert dit proces zodat de roetfilter sneller regenereert en dus minder snel verstopt raakt.
Hoe werkt regeneratie?
- Regeneratievloeistof spuit in de brandstof.
- Dit mengsel werkt katalytisch door het te mengen met roet.
- Hierdoor versnelt de verbranding en beperkt het de overconsumptie van brandstof.
- De regeneratie van het roetfilter gaat sneller (vijf in plaats van twintig minuten).
- Hiermee werkt de regeneratie ook in stadscyclus (in tegenstelling tot voertuigen zonder reservoirzak).
Waarom regeneratiereservoirzakken van Romax?
De Romax diesel DPF reservoirzakken zijn identiek aan die van de diverse fabrikanten. Volg bij het vervangen van de reservoirzak altijd de instructies van de fabrikant.