“Ik heb geen glazen bol en ik weet niet hoe de branche er over vijf jaar uit ziet. Ik weet wel dat wij dan de automotive source van Nederland zijn.”
Ik ben Johan van der Hoeven. Sinds enkele maanden ben ik directeur van Fource. En als directeur krijg je automatisch te maken met ‘de holding’. In ons geval Sator en het Amerikaanse LKQ. Uit deze hoek kwam ook de ‘game-changing’ aanpak voor de Nederlandse en Europese markt. Toen de Amerikanen met hun ingrijpende plannen kwamen, was het eerste wat ze aan die plannen toevoegden het volgende: ‘If you don’t like change, you are not gonna like it here!’. Harstikke Amerikaans natuurlijk, maar de boodschap kwam wel heel duidelijk over. En eigenlijk wist iedereen in de branche wel dat er bewogen moest worden. Althans, in Schiedam was dat klip en klaar – we moeten veranderen om te overleven. Om te winnen. En ik wil altijd winnen. Bij het winnende team zitten. Dat is ook precies wat mij zo aanspreekt bij Fource, bij Sator en ook bij LKQ – de winnaarsmentaliteit. Handelen en niet afwachten. Ondernemen en risico’s nemen. Zaken naar je eigen hand zetten. En al denken heel veel mensen dat van mij; ik heb echt geen oogkleppen op. Wij snappen heel goed dat veranderen soms pijn doet. Wij hebben moeten ingrijpen in de organisatie, we hebben de zaak gestroomlijnd om snelheid te kunnen maken. En wat wij doen in de markt, dat zal niet iedereen leuk vinden.
I’m gonna like it here!
Nogmaals: wij veranderen niet, omdat we zo dol zijn op veranderen. Wij veranderen omdat wij denken te weten waar de markt heen gaat. Wij anticiperen daarop. We kunnen niet stil blijven zitten. Dat zit niet in onze aard en dat zat zeker niet in de aard van Van Heck, Harrems, Kühne en Havam. Ik ben er dan ook enorm trots op dat we van deze partijen een automotive powerhouse hebben gesmeed. Al zijn we er nog niet, er is nog veel werk te doen. Dat werk doe ik echter met 100% plezier. Ik krijg zoveel energie van Fource en van onze mensen. Iedereen gaat ervoor, iedereen wil winnen! We hebben geen glazen bol en wij weten ook niet hoe de branche er over vijf jaar exact uit ziet. We weten wel dat wij er dan nog zijn. En dat wij de automotive source van Nederland zijn en blijven. I’m gonna like it here!