Schokdempers en veerpoten spelen een cruciale rol bij het verbeteren van de verkeersveiligheid. Naast het belang van veiligheidsgordels, airbags, banden en remmen zijn goede schokdempers en veerpoten ook van groot belang voor de veiligheid van elk voertuig. Vervang deze daarom op tijd en zorg zo voor een kortere en veiligere remweg.
Tests versleten schokdempers op kritieke momenten
Bestuurders willen er zeker van zijn dat zijzelf en hun medepassagiers veilig op de bestemming aankomen. Iedereen zit comfortabel, goed vastgegespt en vertrouwt erop dat het voertuig op tijd stopt in een noodsituatie. Niet iedereen is zich echter bewust van het risico van rijden met versleten schokdempers. U vraagt zich af: heeft dat dan effect op de verkeersveiligheid?
Het antwoord is: ja! Recente veiligheidstests, uitgevoerd door Monroe®, onthulden verrassende uitkomsten over versleten schokdempers. In noodsituaties telt elke meter.
Veiligheidstest 1 – Remafstand: een kritieke factor
Bij het intrappen van de rem, bijvoorbeeld bij een onverwachts obstakel, rekent een bestuurder erop dat het voertuig direct stopt. De remtest toonde aan dat betrouwbare schokdempers hierbij de redding kunnen zijn.
De veiligheidstests van Monroe toonden aan dat versleten schokdempers de remafstand van een voertuig aanzienlijk kunnen verlengen. De remafstand van een voertuig met versleten schokdempers kan tot 7,6 meter langer worden op een droge weg. Dat is gelijk aan de lengte van meer dan één auto! Stelt u zich eens voor: de lengte van een auto kan het verschil uitmaken tussen een bijna-ongeluk en een catastrofe.
Met versleten schokdempers kan de totale remafstand oplopen tot 10 meter. De lengte van een klein zwembad!
Een voertuig met versleten schokdempers is dus niet betrouwbaar: iedere keer dat de bestuurder remt, is het niet zeker dat deze goed presteert.
Veiligheidstest 2 – Vermijden: stabiliteit is de sleutel
Bij het snel uit moeten wijken, is stabiliteit van het voertuig noodzakelijk. Versleten schokdempers hebben grote invloed op de stabiliteit en vergroten de rolhoek. Dit geeft aan hoe gemakkelijk een voertuig een onverwachts obstakel kan vermijden. Hoe groter de rolhoek, hoe moeizamer dit gaat.
Op droge wegen kan de rolhoek van een voertuig met versleten schokdempers tot 3,9 graden toenemen.
In één scenario vertoonde het voertuig met versleten schokdempers een bijna problematische rolhoek van 11,2 graden per seconde terwijl het 70 km/u reed. Een voertuig kan gevaarlijk overhellen wanneer deze een rolhoek tussen 12 en 14 graden per seconde bereikt. Dit benadrukt de noodzaak om de rolhoek van het voertuig onder controle en zo de banden stevig op de weg te houden.
Stabiliteit staat gelijk aan veiligheid. Een stabiel voertuig is veel minder vatbaar voor slippen of flippen tijdens plotselinge manoeuvres. Dit garandeert de veiligheid en het welzijn van alle inzittenden!
Conclusie
Deze veiligheidstests geven aan hoe belangrijk het is om schokdempers en veerpoten regelmatig te controleren en tijdig te vervangen wanneer nodig. Zo beperkt u de remweg, verbetert u de stabiliteit van het voertuig en zorgt u voor een soepele, betrouwbare en veilige rit.