Problemen met turbo’s zelden oorzaak van product zelf
Een turbocompressor is onderdeel van een aantal complexe systemen van een voertuig: het uitlaatsysteem, het inlaatluchtsysteem, het koelsysteem het motorsmeersysteem en het motormanagementsysteem met de elektrische systemen. Dit betekent dat een turbo storingen kan geven of defect kan gaan door verschillende oorzaken en invloed van andere defecten in de systemen. Deze moet u dan eerst oplossen om herhaling te voorkomen.
Nissens biedt extra technisch bulletin in verpakking
Er zijn specifieke turbomodellen waarvan bekend is dat extra handelingen vereist zijn voor een feilloze werking. Dit heeft zelden te maken met de turbo zelf en vaak met externe oorzaken. Nissens stuurt daarom binnenkort in de verpakking van deze specifieke modellen een extra technisch bulletin mee. Hierop staat een QR-code die verwijst naar belangrijke informatie over het monteren van deze turbo. Het is belangrijk dat u dit vóór montage leest om garantiegevallen en herhaaldelijke reparaties te voorkomen.
Voorbeeld: Art. 93500 & 93117 toegepast op de 1.2 TSI/TFSI/BLUEMOTION, 85-105PK uit de VAG-groep
Bij sommige modellen met deze motor, waar recentelijk een vervangende turbo is gemonteerd, zijn mogelijk extra software-updates en fysieke aanpassingen nodig voor een correcte werking. Doet u dit niet, dan kan dat leiden tot motorstoringscodes voor de nieuwe turbo.
- Zorg ervoor dat de ECU is geüpdatet met de nieuwste softwareversie en dat deze de gemonteerde vervangende turbo herkent.
- Stel de e-actuator van de turbo juist af. Als namelijk bij de oorspronkelijk gemonteerde turbo vulringen tussen de actuator en de steun waren geplaatst, moet u deze ook op de nieuwe turbo plaatsen.
Om welke turbo’s gaat het nog meer?
In onderstaand overzicht van Nissens artikelnummers ziet u waar u binnenkort het extra technisch bulletin (met QR-code) in de doos vindt. Nissens omschrijft op hun website zo duidelijk mogelijk waar uw extra aandacht naar uit moet gaan bij deze specifieke artikelnummers en wat de aanbevolen oplossing is om nieuwe problemen te voorkomen.
- Art. 93021 – Audi, Seat, Skôda, VW – bj. 1998 > – 1.8T 110-132 KW
Olietoevoerleiding erg dicht bij het uitlaatspruitstuk geplaatst
- Art. 93070 – Citroën/ Fiat/ Ford/ Mazda/ Mini/ Peugeot/ Volvo- bj. 1998 > – 1.4, 1.6, 2.0 D / DE / HDI / MZR CD / MZ CD / TDCI / JTD
Pre-filter in de olietoevoerleiding
- Art. 93073 – Dacia, Nissan, Renault – bj. 1998 – 1,5 dci
Onjuiste montage van de pakking
- Art. 93102 – Citroën / Fiat / Ford / Mazda / Mini / Peugeot / Volvo – bj. 1998 > – 1.4, 1.6, 2.0 d / de / hdi / mzr cd / mz cd / tdci / jtd
pre-filter in de olietoevoerleiding
- Art. 93117 – Audi , Seat, Skôda, Volkswagen – 2009 > – 1.2 tsi/bluemotion, 1.2 lpg, 1.2 tfsi
aanbevolen software-update ecu en afstellen actuator van turbo
- Art. 93121 – Citroën / Fiat / Ford / Mazda / Mini / Peugeot / Volvo – 1998 > – 1.4, 1.6, 2.0 d / de / hdi / mzr cd / mz cd / tdci / jtd
Pre-filter in de olietoevoerleiding
- Art. 93132 – Citroën / Fiat / Ford / Mazda / Mini / Peugeot / Volvo 1998 > 1.4, 1.6, 2.0 d / de / hdi / mzr cd / mz cd / tdci / jtd
Pre-filter in de olietoevoerleiding
- Art. 93136 – Mitsubishi, Nissan, Renault, Volvo – 2000 – 1,9 dci / did / td
Onjuiste montage van de pakking
- Art. 93172- Audi , Seat, Skôda, Volkswagen – 2003 > – 1.9 tdi 66-77 kw
Beschadiging compressorwiel door vreemde voorwerpen
- Art. 93233 – Nissan, Opel, Renault – 2006 > – 2.0 / 2.3 cdti 66-92 kw
Aansluiting koelvloeistofleiding
- Art. 93422 – Citroën, DS, Peugeot – 11/2009 > – 2.0 bluehdi/hdi 2.0 hybrid/hybrid4 100-120 kw
Aansluiting koelvloeistofleiding
- Art. 93500 – Audi , Seat, Skôda, Volkswagen – 2009 > – 1.2 tsi/bluemotion, 1.2 lpg, 1.2 tfsi
Aanbevolen software-update ecu en afstellen actuator van turbo
Turbo Hotline
Wist u dat Nissens ook een Turbo Hotline heeft? Voor vragen over bovenstaande of alle andere specifieke vragen of ondersteuning met betrekking tot Nissens Turbo’s.
Technische Product Hotline Nissens Turbo (Nederland en België)
+31 (6) 83282657