Als de auto klikkende of knarsende geluiden maakt of, in extreme gevallen, je voelt dat het stuur trilt, dan is het goed mogelijk dat het wiellager versleten is.
Het vervangen van wiellagers kent een aantal uitdagingen, te beginnen bij schade en corrosie aan het voertuig en dan vooral rondom het fuseehuis. Gedore Automotive (voormalig Klann) beschikt over een ruim assortiment gereedschap om het vervangen van het wiellager zo eenvoudig mogelijk te maken aan het voertuig.
Wiellagers in drie generaties
Om het wiellager te vervangen zal de monteur eerst moeten vaststellen welk type er gemonteerd is. Wiellagers zijn in drie generaties onder te verdelen:
Generatie 1 (GEN1)
Hierbij zit het wiellager geperst in het fuseehuis en de naaf daarin geperst.
Generatie 2 (GEN2)
Dit wordt ook wel de 2.1 of HUB lager genoemd, waarbij de naaf het binnenlager is. Bekijk hier de video.
Generatie 3 (GEN3)
Dit is een geschroefd lager waarbij de naaf ofwel in het lager geperst is of de naaf het binnenlager is. Bijvoorbeeld de Ford Transit. Bekijk hier de video.
Gedore (de)montagesets
In Toolspecial Magazine vindt u de wiellager (de)montageset KL-8041-400 E, waarmee u de wiellagers kunt demonteren zonder ook de fusee te demonteren. De set is geschikt voor wiellagers van GEN1 en 2, welke onder meer terug te vinden zijn op Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Ford, Mazda en Volvo.
Deze op zichzelf al zeer complete set breidt u met de KL-0041-384 en KL-2211-111 eenvoudig uit voor alle geschroefde wiellagers van GEN3.
Onderstaande afbeelding toont een schematisch overzicht van de te volgen stappen bij het (de)monteren van het wiellager. De procedure kan uiteraard variƫren, afhankelijk van het model auto.