Wat zijn andere oorzaken voor breken hoofdveren?
Naast lage temperaturen zijn er nog meer (indirecte) oorzaken voor het breken van hoofdveren, namelijk:
- Strooizout: dit tast het metaal aan en zorgt voor corrosie en roest van de hoofdveren. Dit tast de coating en de sterkte van de veren aan.
- Brokstukjes van de weg/slijpsel: dit blijft op de zitting van de veer hangen en tegen de veer schuren. Dit gaat ten koste van de coating en maakt de kans op breken groter.
- Verkeersdrempels: dit zorgt voor extra belasting van de hoofdveren.
- Steeds lichtere auto’s: de hoofdveren zijn hierbij van steeds dunner materiaal gemaakt met minder windingen. Dit maakt de huidige veren kwetsbaarder.
Noodzaak van preventieve visuele inspectie
Controleer de hoofdveren bij elke inspectiebeurt daarom preventief. De toestand van een veer is niet altijd snel met het blote oog te beoordelen. Doe altijd een grondige visuele inspectie met bijvoorbeeld een spiegel om zo ook de onderste winding goed te controleren en maak de veer ook echt even schoon. Zo komen defecten eerder aan het licht.
Overweeg altijd om de hoofdveer voortijdig te vervangen bij een beschadigde coating, het roesten van de veer/veerzitting en bij de inwerking van slijpsel.
Kies bij vervanging altijd voor kwaliteitshoofdveren
Kies bij het vervangen altijd voor een kwaliteitsproduct, zoals Lesjöfors veren. Lesjöfors produceert zelf elke veer in het assortiment en garandeert dat de veren minimaal gelijk zijn aan OE-kwaliteit. Ze gebruiken alleen staal van premium kwaliteit en bewerken dit op verschillende manieren tot een echt kwaliteitsproduct. De veren zijn gepoedercoat tegen roestvorming. Lesjöfors drukt alle veren volledig samen en test deze aan de OE-standaarden. Na het testen ondergaan de veren een zinkfosfaat en epoxypoederharsverf behandeling. Dit geeft een uitstekende bescherming tegen corrosie, ook als er een kras in het lakoppervlak zit.