Wat doet de EGR-klep eigenlijk precies? En wat is de invloed op de functie van de turbo?
Wat is EGR?
EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation: het terugvoeren van uitlaatgas naar het inlaatgedeelte van de motor bij zowel benzine- als dieselmotoren. Het hoofddoel is het verlagen van het stikstofoxide (NOx) in het uitlaatgas zodat dit minder belastend is voor het milieu.
Hoe werkt de EGR-klep?
De klep leidt een kleine hoeveelheid uitlaatgas naar de verbrandingskamer(s). Zo is het zuurstofgehalte (en ook de lambdawaarde) bij de verbranding iets lager. En dát is gunstig: stikstofoxide ontstaat namelijk door verbranding van een overschot aan zuurstof. We weten ook dat er zuurstof nodig is voor de verbranding. Bij vermenging is de verbranding dus wel wat minder efficiënt. Bij nieuwe motoren is er ook een voordeel: daarbij is de EGR-klep ook bij een koude motor geopend. Zo brengen de warme uitlaatgassen de motor sneller op temperatuur.
Hoe werkt aansturing EGR-klep?
Het motormanagement regelt de werking van de EGR-klep: bij volle motorbelasting en bij te hoge of te lage toerentallen sluit de klep. Een ingenieus proces waarbij het vacuüm van de vacuümpomp de magneetklep aanstuurt.
Hoe zorgt vervuiling voor problemen?
Vervuiling zorgt voor de meeste problemen met een EGR-klep. Vooral voor bestuurders die veel korte ritjes maken, is het belangrijk ook eens een langer stuk op de snelweg te rijden. De auto maakt dan wat meer toeren en doorloopt zo een volledig regeneratieproces. Niet alle vervuiling is op die manier te voorkomen, maar in ieder geval is het roetfilter dan weer schoon. De gemiddelde levensduur voor de klep is zo’n 100.000 kilometer.
Wat is de invloed van de EGR-klep op de turbo?
Vooral als de EGR-klep door vervuiling niet goed sluit, heeft deze indirect invloed op de werking van de turbo. Zo ontstaan namelijk luchtstromen op ongewenste momenten en dit leidt tot turbodrukproblemen. De EGR-klep kan ook afbreken en in de turbo terechtkomen. Welke gevolgen dat heeft, ziet u in deze video.
Bron: Turbo’s Hoet