Een turbo is een technisch mooi, maar geen simpel apparaat. Hij doet het, of hij doet het niet. Daarom zijn de vragen bij een turbodefect dus ook niet simpel te beantwoorden. Wij zetten de zeven veelgestelde turbovragen voor u op een rij.
Vraag 1: De turbo maakt bijgeluiden die er eerst niet waren, wat nu?
Vaak is dat een lekkage. Controleer dit het liefst met een rookapparaat. Bij voorkeur een rookapparaat dat ook op druk test, want sommige lekken gaan pas open bij overdruk. Bijvoorbeeld met de Speedsmoke. Deze is ontwikkeld met dezelfde technologie als voorgeschreven door OEM’s. U vindt deze in de Toolspecial.
Vraag 2: Zegt de foutcode dat de turbo stuk is?
Merken van testers geven vaak een eigen uitleg aan wat een bepaalde foutcode betekent. Wilt u zekerheid, neem dan contact op met een expert van onze technische hulplijn via 088 123 06 05.
Vraag 3: Olielekkage, dus turbo kapot?
Controleer of de lekkage al voor of pas na de turbo optreedt. Vindt u voor de turbo al olie, dan ligt het niet aan de turbo zelf. Dan is het bijvoorbeeld een probleem met de carterventilatie.
Vraag 4: Mag er speling op de turbowielen zitten?
Radiaal, in dwarsrichting op de as van de turbo, moet wat speling zitten voor de smeerfilm op het asje. Zolang de turbine- en compressorwielen maar vrij lopen van het huis.
Axiaal, in lengterichting van de as, mag er een halve millimeter speling zijn. Dat is bijna niet voelbaar.
Hier ziet u dat de turbo-as dwars op zijn lengte iets speling moet hebben voor smering van de glijlagers. Maar bijna geen speling in de lengte om te voorkomen dat het turbine- of compressorwiel tegen het huis lopen.
De turbo is een precisie-instrument, maar niet altijd zit daar de fout. Kijk en denk ook verder.
Vraag 5: Uitlaatgaslekkage, is de turbo nu beschadigd?
Vaak is het probleem dat de uitlaat verstopt is, bijvoorbeeld in de katalysator of het roetfilter. De druk na de turbine loopt hierdoor op, de turbo gaat afblazen langs zijn pakking of bij een variabele turbo langs het verstelmechanisme.
Vraag 6: Wat moet de turbodruk zijn?
Het motormanagement bepaalt in een kenveld de gewenste turbodruk, aan de hand van de omstandigheden. Deze varieert altijd. Er bestaat geen vaste ‘goede’ waarde. Lees hier alles over turbodruk.
Vraag 7: Kan ik alleen de actuator van een variabele turbo vervangen?
Nee, dat kan niet. Deze is namelijk gekalibreerd op de turbo en dat vereist speciale uitrusting. Daarnaast zit de fout vaak niet in de actuator als een variabele turbo niet juist presteert.