De reparatie van een defecte remtang kan op twee manieren: reviseren met een revisieset of vervangen door een nieuwe of gereviseerde remtang. Dit is niet moeilijk, echter heeft de reparatie van een achterremtang met handremhevel meer aandacht nodig. Doet de monteur dit goed, dan voorkomt hij zo een vastzittende handremhevel of lekkende remzuiger.
Hoe werkt een remtang met handremhevel?
Hiervoor leggen we u de taken van de losse componenten uit.
A: Behuizing
B: Buitenste afdichting
Beschermt de remtangzuiger tegen vuil en vocht.
C: Binnenste afdichting
Afdichting tussen behuizing en zuiger.
D: Remzuiger
Overbrenging van hydraulische remkracht op het remblok.
E: Zuigerkern
Verbinding tussen zuiger en handrem/afstelspindel.
F: Balhoofd kogellagering
Positioneert de zuigerkern t.o.v. behuizing tijdens de draaiende beweging.
G: Platte ring
Gladde ondergrond t.b.v. juiste werking van kogellagerring.
H: Wavering
Voorspanningsring zorgt voor terugstellen van zuiger na het remmen.
I: Stervormige borgring
Reguleert de druk van de losse onderdelen E t/m H t.o.v. de kracht van de segerring.
J: Segerring/borgveer
In positie houden van de onderdelen in de zuiger.
Juiste montageprocedure essentieel
Monteurs moeten bij het vervangen van een remtang altijd de juiste montageprocedure volgen. Zo blijft de drukopbouw en de werking van de losse onderdelen binnenin het handremmechanisme goed functioneren. Onderstaande stappen zijn hierbij essentieel:
Waar gaat het vaak fout?
Is er te weinig speling tussen het remblok en de remschijf, dan hebben de remzuiger en het binnenwerk onvoldoende ruimte voor een goede drukverdeling (centrering van de losse delen). Daarom mag de monteur de handremhevel/-kabel pas aantrekken ná montage van de remtang en nádat het systeem volledig op druk is (ontlucht).
De fabriek stelt de remzuiger al af op de juiste positie. Moet de monteur de remzuiger toch indraaien, dan moet deze de zuiger ook minimaal een halve draai naar buiten draaien om zo het interne mechanisme te resetten. Doet de monteur dit niet, dan kan óf de handremhevel vast gaan zitten óf er ontstaat lekkage door de remzuiger.
Wat is het gevolg van vastzittende of stroeve handremhevel?
De handremhevel staat in directe verbinding met de spindel waar de remzuiger op draait. Is de drukopbouw achter de zuiger verkeerd, dan kan de zuiger op het spindel klemmen waardoor de hevel moeilijk beweegt of zelfs vastloopt.
Ter vergelijking: als u bij een bout met twee moeren en veerring één moer te vast draait, dan klemt de veering tussen de twee moeren en kan deze niet meer bewegen op de bout. Zodra u één moer losdraait, is het weer gangbaar.
Hoe is dit op te lossen?
Zit de handremhevel of zuiger vast en is het binnenwerk niet beschadigd? Dan kan de monteur het binnenwerk als volgt resetten en deze weer gangbaar maken:
- Draai de zuiger eerst een halve draai naar buiten om het binnenwerk los te draaien.
- Draai de zuiger volledig terug en weer opnieuw één halve draai naar buiten.
Wat is het gevolg van extreme lekkage remzuiger?
Is de zuigerkern en het binnenwerk niet goed gepositioneerd? Dan functioneert de afdichting van de zuigerkern niet goed en spuit de remvloeistof via het compensatiegaatje onder de stofhoes uit.
Drukt de monteur de remzuiger terug zonder het binnenwerk te resetten, dan kan de zuigerkern vastlopen op de spindel.
De hydraulische druk drukt de zuiger naar voren terwijl de zuigerkern vastzit. Dit perst de zuigerkern uit de zuigerzitting waardoor de remvloeistof langs de afdichting van de zuigerkern wordt geperst. Dit ontsnapt vervolgens via het compensatiegaatje in de zuiger.
Hoe is dit op te lossen?
Is het binnenwerk niet beschadigd, dan kan de monteur lekkage voorkomen door het binnenwerk als volgt te resetten:
-
Draai de zuiger een halve draai naar buiten om het binnenwerk los te draaien.
-
Draai de zuiger volledig terug.
-
Draai de zuiger één halve draai naar buiten.
Let hierbij ook op de hoeveelheid remvloeistof!
Voorkomen is beter dan…
Met deze remtangmontagetips voorkomen monteurs problemen met vastzittende handremhevels of remzuiger lekkages én uiteindelijk garantieproblemen.