Ook al is de verplichte deeltjestest tijdens de APK uitgesteld tot 1 januari 2023, toch is het goed om de roetfilters nu al te checken. Veel roetfilters moet u volgend jaar toch vervangen. Daarom brengen we de kwaliteitsverschillen in nieuwe roetfilters en schoongemaakte roetfilters nog eens onder uw aandacht.
Waarom roetfilter vervangen?
Roetfilters die de autofabrikant af-fabriek monteert, raken na verloop van tijd door ophoping van roet verstopt. Regeneratie van het roetfilter zet dit roet om naar asdeeltjes. Deze slaat het roetfilter op. Heeft het roetfilter zijn maximale asopslag bereikt, dan is regeneratie niet meer mogelijk en is het tijd voor een nieuw roetfilter.
Welk roetfilter kiest u?
Tussen alle roetfilters is veel kwaliteitsverschil. Dit ziet u niet altijd direct aan de buitenkant. Het grote verschil zit namelijk aan de binnenkant bij het zogenaamde monoliet.
Roetfilters zijn in de aftermarket in twee groepen verdeeld:
- Nieuwe roetfilters in twee kwaliteiten:
– Premium roetfilter met monoliet van silicium carbide.
– Standaard roetfilter met monoliet van cordieriet. - Schoongemaakte roetfilters (‘cleaned’ roetfilters).
Hoe schoon is ‘clean’?
De ‘cleaned’ of schoongemaakte roetfilters hebben al een werkend leven achter de rug. Een goede regeneratie verbrand het roet bijna volledig. Daarna is het roetfilter echter niet helemaal leeg: er blijft as achter. Dit as hoopt op in het roetfilter. Het is met schoonmaken onmogelijk om alle asresten en vastgebakken roetdeeltjes te verwijderen. Hierdoor heeft een schoongemaakt roetfilter dat u opnieuw monteert een beduidend kortere levensduur dan een nieuw roetfilter. De maximale asopslag is namelijk sneller bereikt. Dat is niet wat de bestuurder wilt, toch?
Keuzemogelijkheid Romax Original
Daarom kiest Romax Original heel bewust voor het leveren van uitsluitend nieuwe roetfilters mét een keuzemogelijkheid. Om zowel monteurs als bestuurders de maximale keuzevrijheid te geven, biedt ROMAX twee kwaliteiten aan:
- Premium kwaliteit
– Is inwendig identiek aan het roetfilter dat de autofabrikant monteert.
– De kern, het monoliet, is gemaakt van silicium carbide.
– Dit materiaal is bestand tegen hoge temperaturen.
Breekt het regeneratieproces onverwacht af, dan kan de temperatuur in het roetfilter nog oplopen tot wel 1.000⁰C. Met een monoliet van silicium carbide, met een smeltpunt van 2.000⁰C, is dat geen enkel probleem.
– Het monoliet van silicium carbide slaat twee keer zoveel as op als een monoliet van cordieriet.
– Hierdoor heeft dit type roetfilter een langere levensduur. - Standaard kwaliteit
– De kern, het monoliet, is opgebouwd uit cordieriet.
– Dit materiaal houdt ook roetdeeltjes tegen, waarna deze worden verbrand.
– De temperatuurbestendigheid van cordieriet is echter aanzienlijk lager.
Breekt het regeneratieproces onverwacht af, dan kan de temperatuur in het roetfilter nog oplopen tot wel 1.000⁰C. Dit is boven het smeltpunt van cordieriet waardoor het roetfilter niet meer optimaal werkt.
– De opslagcapaciteit van cordieriet is lager dan die van silicium carbide en zit dus sneller vol.
– Een prima keuze, maar wel kwetsbaarder en met een kortere levensduur.
Welke kwaliteit kiezen?
Het is aan de bestuurder hier een bewuste keuze in te maken: in materiaal en tussen een kwalitatief hoogwaardig of een scherp geprijsd roetfilter. De kost- en verkoopprijs van het standaard roetfilter met een cordieriet-monoliet is veel lager dan het silicium carbide monoliet. Het premium roetfilter heeft echter weer belangrijke pluspunten, zoals een langere levensduur en is minder storingsgevoelig. Houd bij de keuze voor het roetfilter en de bijbehorende eigenschappen altijd rekening met hoe de bestuurder het voertuig gebruikt.