SHW remschijven: het verhaal achter het succes

3 maart 2022

Twee weken geleden maakte u al kennis met de nieuwe SHW remschrijven die u eerder alleen via de dealer kon bestellen en nu ook via Fource verkrijgbaar zijn. We vertellen u graag nog meer over de kwaliteit en het productieproces van deze SHW remschijven. Wat doet bijvoorbeeld het Pin-Drive-systeem, waarom zorgt dit voor koelvoordelen en waarom zorgen SHW remschijven voor minder CO2-uitstoot?

Voordelen van het Pin-Drive-systeem

Het Pin-Drive-systeem van SHW heeft een aantal voordelen in vergelijking met conventionele ontwerpen van remschijven. Het Pin-Drive-systeem is een tweedelige en volledig zwevende remschijf. De frictiering is doormiddel van roestvrijstalen pennen verbonden met de centrale aluminium hub. Deze pennen gieten ze tijdens het fabricageproces in het samenstel. Dit levert de volgende voordelen op:

  • Per schijf tot 2,5 kilo minder gewicht in vergelijking met een monoblock remschijf.
  • Wrijvingsring zorgt voor verminderde thermische belasting.
  • Lage remvervagingseigenschappen.
  • Verbetert remcomfort dankzij geoptimaliseerde thermische omstandigheden.
  • Behoud van sterkte en tegelijkertijd geluidsdemping door gebogen lamellenontwerp.
  • Pinverbinding zorgt voor verbeterd koelsysteem.

Hoe zorgt pinverbinding voor verbeterd koelingssysteem?

Naast een vermindering van het gewicht en verbeterde remeigenschappen, geeft het Pin-Drive-ontwerp van SHW dus ook koelvoordelen. Het verschuiven van de penverbinding van de frictiering met de aluminium hub zorgt ervoor dat er meer koele lucht door de koelkanalen, die centraal door de remschijf lopen, kan stromen. Dit levert tot 50 procent koelingsvoordeel op in vergelijking met traditionele ontwerpen. Deze grotere luchtstroom zorgt voor een snellere afvoer van de gegenereerde warmte en verlaagt zo de binnenkern- en de oppervlaktetemperaturen over de volledige remschijf.

Gewichtsbesparing: 3 vliegen in 1 klap

De gewichtsbesparing van 2,5 kilo per remschrijf vermindert de slijtage van het voertuig, verlaagt de CO2-uitstoot en verhoogt de acceleratie- en remprestaties van het voertuig. Dit merkt de bestuurder dus zelfs zónder de remschijven te gebruiken!