Milieuvriendelijker leren rijden? Het nieuwe tv-programma Geluk op Wielen helpt!

3 maart 2022

Het nieuwe autoprogramma ‘Geluk Op Wielen’ helpt automobilisten hun brandstofverbruik te verlagen en onnodige kosten voor onderhoud en reparatie te voorkomen. Zo rijden ze langer en duurzamer in hun auto. En daar heeft een grote groep behoefte aan. Bijna de helft van de autobezitters blijkt namelijk te willen leren hun auto milieuvriendelijker te gebruiken. LKQ Fource is met haar label Mijngarage.nl en Profile hoofdpartner van dit vernieuwende programma. De eerste aflevering van Geluk Op Wielen is zaterdag 5 maart rond 15:30 uur op SBS6. De herhaling is op zondag rond 11.30 uur.

In elke aflevering van het programma stelt een kandidaat een herkenbare vraag over zijn of haar auto. Aan de hand daarvan krijgt de kijker veel praktische tips en informatie. De doe-het-zelf autocheck, rijtest en een kennisquiz schroeven ondertussen de autokennis en vaardigheden van de kandidaat op. De kijker krijgt letterlijk een kijkje onder de motorkap en achter de schermen in het garagebedrijf. Daarom is LKQ Fource met haar label Mijngarage.nl en Profile uiteraard hoofdpartner van dit vernieuwende programma.

Zo lang, schoon en veilig mogelijk rijden in je auto

Het initiatief komt van programma- en documentairemaker Gwen Jansen, die het programma ook produceert. Jansen: ”De leeftijd van de 9 miljoen auto’s in ons land is met 11 jaar relatief hoog. Deze vervangen we niet allemaal zomaar door een elektrische, schone of zuinige auto. Het is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd om een elektrische of nieuwe auto te kopen of altijd maar het OV, de fiets of een deelauto te pakken. Zelf behoor ik ook tot die groep en daar schaamde ik me steeds vaker voor. Daarom ging ik met mijn camera op onderzoek uit om antwoord te vinden op de vraag wat je dan kan doen.”

Jansen deed een rondgang bij diverse experts en maatschappelijke organisaties zoals de Consumentenbond, Milieu Centraal, de Thomas More Hogeschool, Veilig Verkeer Nederland, NOVE, RAI Aftermarket, AMT Vakmedianet en BOVAG. Jansen: “Ik kwam er al snel achter dat er nog veel winst te behalen valt voor klimaat, portemonnee en je eigen veiligheid onderweg als je meer inzicht hebt in je eigen auto en rijstijl en een paar dingen zelf goed in de gaten houdt. En daar blijk je niet eens technisch voor te hoeven zijn.”

Dat er een programma komt dat als uitgangspunt de brandstofauto heeft, betekent geenszins dat de partners wegkijken voor de elektrificatie. Johan van der Hoeven, CCO van LKQ Fource zegt hierover: “Die is niet meer te stoppen, maar uiteindelijk is duurzaamheid ook dat je producten die nu op de markt zijn, zo lang mogelijk laat meegaan. Ondanks dat wij natuurlijk verkoper zijn van nieuwe onderdelen, kijken we zelf ook steeds meer naar hergebruik”.