Nieuw van Romax: SCR-katalysatoren

23 november 2021

Om de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen zo veel mogelijk te beperken, zijn er strenge regels en euronormeringen voor uitlaatsystemen. De Euro 5 milieunorm verplicht een roetfilter als onderdeel op nieuwe dieselauto’s. Recentere euronormeringen, zoals de Euro 6a, 6b, 6c en 6d, stellen nóg strengere eisen aan de uitstoot van auto’s. Daarom zijn bepaalde dieselauto’s ook uitgerust met een SCR-katalysator. Deze zijn nu beschikbaar in het assortiment van Romax!

Wat is de SCR-Katalysator?

SCR-katalysatoren (selectieve katalytische reductie) worden geplaatst ná de roetfilter bij dieselauto’s en bevatten een geavanceerd stukje techniek. De SCR-katalysator transformeert het schadelijke gas stikstofdioxide (NOx) in minder schadelijke gassen zoals water (H20), Stikstof (N2) en een kleine hoeveelheid koolstofdioxide (CO2). Het inspuiten van Adblue in de SCR-katalysator triggert deze reactie.
U vindt de verschillende sensoren en/of injectoren onder:

Motor –> Uitlaat-elektronica/EGR
Motor –> Brandstofsysteem

Verschillende varianten

Bij de SCR-katalysator is er een separaat roetfilter aanwezig in de dieselauto. Daarnaast is er ook een andere variant: de roetfilter + SCR. Hierbij is de roetfilter geïntegreerd met de SCR-katalysator. Voor deze variant is het toegepaste roetfilter leverbaar als premium (silicium) of standaard (cordieriet) uitvoering.

U vindt deze nieuwe referenties in de RAI-files, groepen 399 en 406.

Roetfilter + SCR

SCR-katalysator